
Futómű hiba jelei. Általános és gyakori futóművet érintő hibák előjelei.
Autó sofőréként fontos tudni, mi a futómű hiba jelei. Hisz az autót vezető, felhasználó lesz, vagyis kellene, hogy legyen az első, aki észreveszi, hogy valami nincs rendben. Tehát egy futómű hibát a sofőrnek észre kell vennie. Általában egy szokatlan hang, egy szokatlan viselkedés az első intő jel. De mégis mik ezek a futómű hiba jelek és hogyan vesszük észre?
Félre húz az autó vagy félre áll a kormány:
Általánosságban elmondható, hogy ha az autó félre húz bármelyik irányba elengedett kormánynál és ha még a kormány is ferdén ál bármelyik irányba az bizony kerék probléma lesz vagy rosszabb esetben hibás futómű beállítás. Ilyen esetbe első, amit megtehetünk, hogy ellenőrizzük kerekeink állapotát szemrevételezéssel és beállítjuk a helyes guminyomást. Ha guminyomás beállítása nem oldotta meg a problémát akkor be kell állítani a futóművet egy erre szakosodott műhelyben.
Rázó és remegő érzés a kormányon:
Itt a hiba jelet meg kell vizsgálnunk. Mikor rázz a kormány? Ha fékezéskor akkor fékrendszer probléma áll fent. Ha folyamatosan rázz a kormány, tehát egyenletes sebességnél haladva is, akkor pedig kerék kiegyensúlyozatlanság a hiba oka. Viszont, ha csak gyorsításkor ráz vagy remeg a kormány akkor a hiba fő oka a hajtás alkatrészeiben lesz, vagyis a féltengelyek hibájára utal ez a hiba jel.
Bólint vagy dől a karosszéria:
Ha fékezéskor vagy kanyarodáskor azt érezzük, hogy a karosszéria jobban megdől a megszokottnál akkor a lengéscsillapító rossz. Ez esetben fel kell keresni egy olyan műhelyt vagy műszaki vizsga bázist, ahol van lengéscsillapító mérő berendezés, ami meg tudja mérni a lengéscsillapítók hatásfokát.
Búgó hang halható menetközben:
Az eleinte csak szakaszos majd folyamatossá váló búgó hang a kerékcsapágy hibájára utal. A pontos hibamegállapításhoz szintén autószerelőre lesz szűkségünk, de akár magunk is megtalálhatjuk a rossz kerékcsapágyat akár otthoni körülmények között is.
Kanyarban kattogó hang hallható:
Ha teljesen alászedett kormánynál elindulunk, pl kiállunk y-ban egy parkolóból és kattogó hangot hallunk akkor bizony az féltengelycsukló hibára utal. Féltengely csukló cseréje van, hogy nem lehetséges és sajnos komplett féltengelyt kell cserélni.
Szemmel láthatóan leült a karosszéria:
Ha a parkolóban az autónkhoz érve azt látjuk, hogy az autó ferdén áll, mintha tele lenne pakolva akkor az bizony rugó hibára utal, ugyan ez igaz légrugós autókra is. A spirálrugó ha eltörik akkor a kocsi karosszériája ott lentebb ereszkedik. Légrugó esetén ugyan ez van, ha kiereszti a levegőt leül. Minden rugó hiba veszélyes ezért javítása, cseréje azonnali intézkedésre ad okot.
Fékezéskor vagy gyorsításkor valami kattan a futóműben, vagyis külön életet él a futómű:
Ez a hiba jel általában a lengőkarok vagy hidakban található szakadt szilent hiba jelei. Mivel a szilent egy két fém közzé vulkanizált gumi, ami a két fém összeérését hivatott megakadályozni rugalmas módon, de ezt a feladatást a szakadás miatt mér nem tudja ellátni ezért úgy érezzük, hogy külön életet él a futómű és amikor a két fém felület összeér akkor koppan, nyöszörög.
Nyikorgó és koppanó hang a futóműben:
Ha úthibán áthaladva haljuk, hogy nyikorog és nyöszörög a futóműben valami mint egy régi szekérben akkor a lengőkar vagyis a lengőkar gömbfejünk lesz a hibás. A lengőkar és a lengőkar gömbfej feladata a kerekek helyén tartása. Tehát ha ezt a hangot halljuk akkor azonnal intézkedni kell a lengőkar komplett cseréjéről.
Nehezen tekerhető kormány:
A nehezen tekerhető kormány hibának több oka is lehet. Előfordulhat, hogy kevés a szervo olaj, ezt könnyen lehet orvosolni egy utántöltéssel, de kellő körültekintéssel kell eljárni, ugyanis a szervo olaj természetes módon egy zárt hidraulikus rendszerből nem szivároghat, ráadásul a rendszernyomás 100 bar feletti. Ha a szervo olaj forró alkatréssel érintkezik akkor tűz keletkezik.
Kormány tekerése közben morgó hang:
Álló helyzetben, ha a kormányt eltekerjük az egyik végállástól a másikig és apró morajló, morgó hangot hallunk akkor feltételezhető, hogy a toronycsapágy rossz. Ez akkor igaz, ha ezt a morgó hangot a futómű felső részéből halljuk. Viszont, ha lentebbről akkor utalhat ez a hang a lengőkar gömbfej hibájára is.
Kanyarba be és ki hajtáskor kattanó hang:
Ez a hang általában a stabilizátor kar vagy annak szilent hibájára utal. Becsületes neve az alkatrésznek kanyarstabilizátor. Kanyarba be hajtva a karosszéria természetes módon megdől, ilyenkor a futómű is terhelődik, főleg az ív külső kerekeknél. A stabilizátor kar és szilent ilyenkor segít a futóműnek méghozzá oly módon, hogy rátámaszkodik a másik oldalra. Tehát tengelyenként a két futómű össze van kötve a stabilizátor rúddal, amit a stabilizátor pálcák és szilentek rögzítenek. Ha ez a rögzítés már nem az igazi vagy hibás akkor kanyarba behajtva és kihajtva is kattanó hangot fogunk terhelésváltáskor hallani.